Sunday 16 August 2009

Jakten på rökare

Man läser om jakten på rökare som miljö främjande.
När jag 92 återkom till livet efter den trafikolycka som sånär kostade mig livet (se min andra blogg Surviver/Överlevare) fick jag vid många tillfällen höra från sjukhuspersonalen hur snabbt rökare repade sig i jämförelse med icke-rökare. Rökaren hade en egen strävan och ambition att komma upp ur sängen till skillnad mot icke-rökaren som apatiskt låg kvar i sängen och "väntade på bättre tider". Detta var en iaktagelse som jag själv gjorde när jag blev tipsad om fenomenet. När man nu läser i tidningarna om att en kvinna inte ska tillåtas röka i sin egen trädgård börjar man fundera vad klockan är slagen! Nu fick anmälaren avslag på sin häpnadsväckande idé, tack och lov.

Om jakten på rökare skall fortgå måste vi bredda den. Alla som i någon form intar alkohol skall betala sina sjukvårdskostnader själva. Ingenting skadar andra så gravt i samhället som alkoholintaget gör. Jag är själv ett offer för rattonykterhet så jag vet i grunden vad jag talar om!! På alla ställen där det är rökförbud idag skall det genast även införas alkoholförbud eftersom alkoholen ger betydligt större skador . Inte bara fysiskt. Alkoholen skadar även psykiskt till skillnad från rökning. Att framföra ett fordon onykter kan ha samma effekt som att gå runt och skjuta med ett automatvapen. Att politiker tillåts vara verksamma i sitt värv och ta beslut som rör hela mänskligheten är ett stort hån. Vi är alla klart medvetna om vilka direkta hjärnskador som alkoholen orsakar och vilken omdömeslöshet som direkt uppstår ur detta faktum.

Vore det inte på sin plats att drogtester inkluderande alkotester gjordes vid Sveriges Riksdags entré?
...och då vid varje inpassage. Och då förutsätter vi naturligtvis även att alkoholutskänkningen har upphört inom Riksdagens lokaler!!!

No comments:

Post a Comment