Wednesday 22 July 2009

...sprit...

Jag undrar varför alkohol förföljer mig i livet.....
Jag är uppfödd i ett nyktert hem. Under ungdomen var det spännande att pröva nån fylla, men med viss ansvarskänsla oss tjejer emellan. Någon hade liksom ansvarsjouren och vakade över de andra så inget otillbörligt hände. Det var liksom en oskriven lag och en outtalad överenskommelse. Det kändes tryggt. ... och vi fick testa att fyllna till ordentligt utan att behöva känna större oro för det......
Sen skaffade man sig ett förhållande som slutande med att vederbörande fick alkoholproblem och det blev att separera. Vänner här och vänner där drack för mycket och blev otidiga. Många har dom varit som slutligen hamnat på avvänjning och AA. Har själv haft min fyllångest medan jag druckit (och nästan i förskott) för att det ju är en dag i morgon också och då blir ju den förstörd.......
Jag ingen längtan efter sprit. Har väl nästan problem åt det andra hållet - jag glömmer bort att man kan ta ett glas vin ibland....

Min "baneman" i Amerika var även han ett rattfyllo. En som väl närmast kan jämföras med våra A-lagare. Bilburen, körkortslös, försäkringslös och återfallsutövare.
1992 fanns ingen kommunal trafik i S:ta Fe. Inte en enda buss i lokal trafik. Taxibilar fanns på sin höjd en handfull. Det säger sig självt att även A-lagare då och då måste frakta sig mellan punkt A och punkt B. Finns inget annat alternativ så blir det naturligtvis bilen!

Om det hade slutat där, men....
Under hela min tid därefter har det i en oändlig ström dykt upp den ena efter den andra alkoholberoende individen. De har varit i olika stadier i sitt beroende och personlighetsförändring, men påtagliga störningar orsakade av alkohol har varit ett faktum.

I Sverige har vi ett väldigt underligt förhållande till alkohol. Det är på nåt jävla sätt Vikinga-Macho att supa skallen av sig. Och då menar jag i ordens alla betydelser verkligen supa skallen av sig - tömma skallen på allt förnuft och bli en primitiv varelse som på inget sätt borde få ha någon som helst makt eller inflytande över människor eller händelser!

Detta är saker som borde diskuteras på allvar.

No comments:

Post a Comment