Thursday 13 December 2012

Vänskap - Vad är en vän?

Efter ett långt uppehåll känns tiden nu mogen att starta upp en tanke-blogg med de i livet väsentliga och viktiga frågorna:

Vad är vänskap?
En bekant, som under en period av drygt 8 år velat betrakta sig som vän har vid flera tillfällen fällt mycket tvivelaktiga och uppseendeväckande kommentarer. Kommentarer i form av:

Vänner är man så länge man har något som någon annan vill ha.

Om det gällde ditt djur kunde jag hjälpa dig, men du får ursäkta, men dig som människa bryr jag mig inte om.

Under en lång tid har jag på nära håll haft  möjligheten att studera denna kategori människor. Några har varit mig närstående sen barndomen/skoltiden och vissa har dykt upp/dragits till mig under tiden som gått.

Denna livsuppfattning ligger så avlägset från min egen filosofi så ord finns inte för att att ange skillnaden.

Vänskap är för mig en helig pakt. Det är ett kärleksförhållande av samma art som ett äktenskapet, fast det är nog ännu mer övergripande och allmängiltigt. Det är den grund som hela mänsklighetens välbefinnande vilar på.

Denna Vänskap innefattar respekt.

 

No comments:

Post a Comment